Hvad vil du huskes for?

Det er det spørgsmål der stilles i årets kondom-kampagne. For med sex følger både gode og dårlige oplevelser – og minder. Faktisk er det sådan, at op mod hver tredje ung vil få en sexsygdom, inden de fylder 25 år – en del endda flere gange. Men man kan gøre noget for, at det skal blive en god oplevelse, og for at man bliver husket for noget godt: Man kan bruge kondom. Kun med kondom beskytter I hinanden mod sexsygdomme. Du kan sagtens smitte andre uden at vide det, for du behøver ikke at have symptomer, selv om du er smittet. Og uanset om du er smittet eller ej, kan du også blive mistænkt for at have smittet andre – altså med mindre I har beskyttet jer med kondom. Pointen er, at med kondom undgår du at blive husket for at have udsat jer begge for sexsygdomme. I stedet kan du blive husket for en god oplevelse. Vi skal også lige nævne, at hvis man får symptomer, er det alt andet end behageligt. Det kan give betændelse, knopper, smerter, udflåd og vorter – og i værste fald kan det føre til sterilitet eller kræft.

Hvad indeholder kampagnen?

Måske har du allerede set det landsdækkende tv-spot. Idéen er at vise dig, at hvis du husker kondomer, kan du også blive husket for noget godt. Det drejer sig om ansvarlighed og om sikkerhed. Først når man er sikker, er man klar til at nyde. Omvendt vil tv-spottet også vise, at du kan blive husket for det dårlige - du træffer selv valget.

 

Du kan også se kampagnen i magasiner, outdoor-reklamer, på bannerreklamer, på diskoteker og som plakater og kondomer på uddannelsesinstitutioner. På Kun med Kondom på Facebook kan du både sige ja til at bruge kondomer, og udfordre dine venner med, hvad du husker dem for.

 

Sikker-sex tegnet er et gennemgående logo for kampagnen. Logoet forestiller en pik med kondom på.

 

Kommunerne er også aktive i kampagnen, og rigtig mange skoler, uddannelsessteder, diskoteker, studiebarer og lign. har tilmeldt sig, så du vil sikkert møde kampagnen på din skole, i byen og i nattelivet.

 

Hvis du vil vide mere om de enkelte sygdomme, kan du gå ind på:

Martin